Historia samochodów elektrycznych Volvo w pigułce
Pierwszy samochód elektryczny Volvo został wprowadzony na rynek w 1976 roku, niemal pięćdziesiąt lat temu. Już wtedy Volvo zdało sobie sprawę, jak istotne jest produkowanie samochodów, które będą mogły poruszać się po drogach bezemisyjnie, zostawiając po sobie możliwie niewielki ślad węglowy. Wysiłki w dążeniu do ambitnego celu nie ustawały – lata dziewięćdziesiąte przyniosły koncepcyjny model ECC i prototyp HEV 98 (był hybrydą samoładującą akumulator, działającą w dużej mierze na tej samej zasadzie, co współczesne samochody hybrydowe).
W 2011 roku pojawiła się niewielka seria elektrycznych C30, która miała zasilić flotę samochodów służbowych różnych firm, jak też instytucji rządowych w Szwecji. Te samochody cieszyły się już dużym zainteresowaniem, lecz nadal wyprzedzały epokę, pozostając w cieniu znacznie bardziej medialnych samochodów napędzanych benzyną i etanolem lub silnikami wysokoprężnymi o niskiej emisji dwutlenku węgla. Rok później, w 2012 roku, ruszyła produkcja pierwszej hybrydy plug-in (wówczas z silnikiem Diesla), modelu V60.
W 2020 roku Volvo zaprezentowało światu pierwszy w pełni elektryczny, seryjnie produkowany model – XC40 Recharge z silnikiem P8. Od tamtej pory Volvo wprowadza co roku jeden nowy, w pełni elektryczny model samochodu, tym samym stale rozszerzając swoją ofertę samochodów elektrycznych. W 2021 zadebiutował crossover C40 Recharge, zaś kolejnymi nowościami – pokazanymi odpowiednio w 2022 i 2023 roku – zostały SUV’y: dostępne w siedmioosobowej wersji Volvo EX90 oraz kompaktowe Volvo EX30.
Więcej o historii elektrycznych samochodów Volvo, przeczytać można tutaj.