Jak działa układ napędowy w hybrydzie typu plug-in?
Każde Volvo z napędem hybrydowym wyposażone jest w silnik spalinowy oraz silnik elektryczny. W odróżnieniu od miękkiej hybrydy (mild hybrid) silnik elektryczny w przypadku aut typu plug-in posiada znacznie większą moc (145 KM vs 14 KM w przypadku miękkiej hybrydy), a dzięki wbudowanej baterii (o pojemności 18,8 kWh brutto) umożliwia jazdę w trybie elektrycznym (tryb jazdy Pure). W miękkich hybrydach silnik elektryczny nie napędza pojazdu, a jedynie wspomaga jednostkę główną.
Przekazywana na koła pojazdu moc może pochodzić także z obu silników jednocześnie (tryb jazdy Hybrid) — kierowca może wybrać odpowiednie ustawienie w panelu ustawień na ekranie głównym. To najbardziej uniwersalny i zarazem ekonomiczny z dostępnych trybów jazdy. Obniża on zużycie paliwa i maksymalizuje efektywność energetyczną.
We wszystkich hybrydach typu plug-in do dyspozycji kierującego są także tryby Power (maksymalna moc z obu silników) oraz Off-Road (przeznaczony do jazdy terenowej). W zależności od wybranego modelu i opcji dostępne są także takie tryby jazdy jak Constant AWD (stale włączony napęd na cztery koła), Polestar (sportowy tryb jazdy związany z optymalizacją oprogramowania Polestar).
Hybrydę typu plug-in (w skrócie nazywaną niekiedy PHEV) ładujemy podobnie jak samochód elektryczny, czyli przez gniazdo Type 2. W samochodach Volvo typu PHEV gniazdo umiejscowione jest po lewej stronie samochodu, między drzwiami kierowcy i lewym przednim nadkolem samochodu. Bateria samochodu ładowana jest także podczas jazdy, odzyskując energię podczas hamowania w procesie rekuperacji. Samochód ładować można z klasycznego gniazdka 230 V, gniazda trójfazowego (czas pełnego ładowania wynosi ok. 3h), Wallboxa lub ładowarek dostępnych publicznie. Nawet po rozładowaniu akumulatora silnik benzynowy wciąż korzysta ze wspomagania jednostki elektrycznej i umożliwia kontynuowanie jazdy w trybie Hybrid.
Zalety hybrydowych Volvo z linii Recharge
- niezwykła dynamika silników, wynikająca z połączenia mocy dwóch jednostek napędowych – XC60 z silnikiem T8 o mocy łącznej 455 KM (jednostka benzynowa 310 KM, silnik elektryczny 145 KM) i napędem AWD rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy
- obecność dwóch silników nie wpływa na pojemność bagażnika i przestrzeń w kabinie (modele oferują takie same wymiary jak przypadku swoich odpowiedników w wersjach mild hybrid)
- możliwość codziennej jazdy wyłącznie „na prądzie”, a więc w formie bezemisyjnej — prognozowany zasięg w trybie Pure dla Volvo XC60 wynosi 82 kilometry (dane WLTP uzyskane w określonych warunkach testowych dla hybrydy plug-in XC60 T8 AWD. Faktyczny zasięg jazdy, emisje CO2 i zużycie paliwa osiągane w rzeczywistych warunkach różnią się w zależności od stylu jazdy i innych czynników zewnętrznych)
- obniżone zużycie paliwa dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego
- na silniku elektrycznym samochód może rozpędzić się do 140 km/h